21 Μαρτίου 2016

Αποκλειστική Συνέντευξη με τη συγγραφέα Νεκταρία Ζαγοριανάκου - Μακρυδήμα

Γνώρισα τη γραφή της μέσα από τις σελίδες του νέου της βιβλίου με τον τίτλο "Ο μεγάλος σοφός". Ένα λογοτεχνικό έργο γεμάτο χρώματα, αρώματα, ήχους που αποτυπώνει με γλαφυρότητα ένα συγκλονιστικό οδοιπορικό ζωής. Αναζήτησα το πρώτο της μυθιστόρημα, "τα θεριά της Μεσογείου", και η ανάγνωσή του απλά μου πιστοποίησε ότι η συγγραφέας Νεκταρία Ζαγοριανάκου - Μακρυδήμα είναι μια εξαιρετική πένα που ξέρει να μαγεύει τον αναγνώστη με κάθε της πόνημα. Για το λόγο αυτό, είναι για μένα μεγάλη χαρά και τιμή, το γεγονός ότι δέχθηκε με θέρμη να μου παραχωρήσει αυτή την υπέροχη συνέντευξη! Οι απαντήσεις της είναι αυθόρμητες, ειλικρινείς, άμεσες και άκρως αφοπλιστικές, όπως και το χαμόγελό της. Απολαύστε την!

Ανακάλυψα ξανά τη μαγεία και τον πλούτο της ελληνικής γλώσσας μέσα από την μεστή, συγκροτημένη και γλαφυρή γραφή της συγγραφέως, που έδωσε χρώμα, άρωμα και ήχους σε κάθε εικόνα. - See more at: http://logotexnikasokakia.blogspot.gr/2015/11/omegalosofos.html#sthash.Q5orXGDa.dpuf
Ανακάλυψα ξανά τη μαγεία και τον πλούτο της ελληνικής γλώσσας μέσα από την μεστή, συγκροτημένη και γλαφυρή γραφή της συγγραφέως, που έδωσε χρώμα, άρωμα και ήχους σε κάθε εικόνα. - See more at: http://logotexnikasokakia.blogspot.gr/2015/11/omegalosofos.html#sthash.Q5orXGDa.dpuf






ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ

Η Νεκταρία Ζαγοριανάκου-Μακρυδήμα γεννήθηκε στην Σπάρτη. Μεγάλωσε στην Αθήνα και σπούδασε Ιατρική στη Ρώμη. Ειδικεύτηκε στην Κυτταρολογία και αναγορεύτηκε διδάκτορας της Ιατρικής σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Το πρώτο της βιβλίο Γνωριμία... με το Ζαγόρι εκδόθηκε το 2010.

Είναι παντρεμένη, μητέρα δυο αγοριών και ζει στα Ιωάννινα.



ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

ΕΡΩΤΗΣΗ : Ως παιδί ποια ήταν τα αγαπημένα σας βιβλία; 

ΑΠΑΝΤΗΣΗ : Ο δον Κιχώτης, του Θερβάντες.


ΕΡΩΤΗΣΗ : Ιατρική και συγγραφή. Ποια είναι τα κοινά σημεία τους και τι σας προσφέρει η κάθε μία; 

ΑΠΑΝΤΗΣΗ : Είναι δυο απαιτητικές και γενναιόδωρες τέχνες που έχουν ως πρώτιστο μέλημα την ίαση. Και οι δυο κινούνται δυαδικά και αμφίδρομα. Απαιτούνται δυο άνθρωποι για να ανθίσουν, ιατρός και ασθενής, συγγραφέας και αναγνώστης. 


ΕΡΩΤΗΣΗ : Θα θέλατε να μοιραστείτε μαζί μας την υπόθεση της πρώτης ολοκληρωμένης ιστορίας που γράψατε; Την κρύψατε στο συρτάρι ή τη μοιραστήκατε με φίλους/ συγγενείς;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ : Ήταν το προσωπικό μου ημερολόγιο και για αυτό θα παραμείνει μυστικό! 

ΕΡΩΤΗΣΗ : Πέστε μας δυο λόγια για το νέο σας βιβλίο;


ΑΠΑΝΤΗΣΗ : Ο μεγάλος σοφός είναι η έκφραση της μεγάλης μου αγάπης για τα βιβλία και τους ανθρώπους που κρύβονται πίσω από αυτά. Περιγράφει το πώς η πτώση του Βυζαντίου ήταν η αιτία της Αναγέννησης. Το πώς η δύση της Ανατολής αποτέλεσε την αιτία της λάμψης της Δύσης.
Η ιστορία των Βυζαντινών λογίων, των αντιγραφέων μοναχών είναι κομμάτι του πολιτισμού μας. Είχα την ανάγκη να μιλήσω μέσα από μια ιστορία για αυτή την περίοδο.  

ΕΡΩΤΗΣΗ : «Ο Μεγάλος Σοφός» τρύπωσε στην καρδιά μου καθώς είναι πλημμυρισμένο από εικόνες, με εξαιρετικούς χαρακτήρες μα και αποτυπωμένο με τον πλούτο της ελληνικής γλώσσας. Σας ενοχλεί που η πλειονότητα των βιβλίων έχει πάψει να προβάλλει τη δύναμη της γλώσσας μας, χρησιμοποιώντας κυρίως την καθομιλουμένη;


ΑΠΑΝΤΗΣΗ : Τα βιβλία, όχι μόνο στις μέρες μας απ’ όταν έκαναν την πρώτη τους εμφάνιση, αντικατοπτρίζουν την εποχή, τον βηματισμό μιας κοινωνίας. Ο κάθε συγγραφέας έχει ένα προσωπικό τρόπο γραφής και τελικά ένα δικό του αναγνωστικό κοινό. Το κάθε βιβλίο θα βρει από μόνο του τον αναγνώστη του. Εκείνο που ξέρω καλά και θαυμάζω απεριόριστα είναι ο αστείρευτος πλούτος, η διαχρονικότητα, η ομορφιά της ελληνικής γλώσσας που δεν σταματά να με εκπλήσσει καθημερινά, αναζητώντας για παράδειγμα την ετυμολογία μιας λέξης. Η ελληνική γλώσσα είναι ένας ανεκτίμητος θησαυρός. 

ΕΡΩΤΗΣΗ : Γιατί επιλέγετε να χρησιμοποιείται στα βιβλία σας το α’ ενικό πρόσωπο;
 
ΑΠΑΝΤΗΣΗ : Διότι τη στιγμή που έγραφα την ιστορία αυτό ένιωσα σωστό. Ο ήρωας στον μεγάλο σοφό, εξομολογείται τη ζωή του, τα πάθη του, τις επιλογές του στον αναγνώστη. Ήθελα να δημιουργήσω μια ατμόσφαιρα ασφαλείας. Είναι οι δυο τους, ο ήρωας μιλά κι ο αναγνώστης ακούει, σκέφτεται, συμπάσχει μαζί του. 



ΕΡΩΤΗΣΗ : Γιατί αγαπάτε να γράφετε για τον 15ο – 16ο – 17ο αιώνα; Τι σας γοητεύει σ’ αυτές τις εποχές; 

ΑΠΑΝΤΗΣΗ : Πιστεύω ότι είναι σαγηνευτικές στιγμές της ιστορίας των Ελλήνων. Υπάρχει μια συνέχεια, μια λογική εξήγηση για όλα όταν γνωρίζεις την ιστορία. Καταλαβαίνεις από που έρχεσαι και προς τα που οδεύεις.   

ΕΡΩΤΗΣΗ : Το τέλος των βιβλίων σας το ξέρετε από την αρχή ή αφήνεται τους ήρωες σας να σας οδηγήσουν σ’ αυτό;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ : Όχι δεν τον ξέρω διότι το τέλος το αποφασίζουν οι ήρωες με τις επιλογές τους.


ΕΡΩΤΗΣΗ : Και στα δύο σας βιβλία προβάλλετε έντονα η δύναμη του ανθρώπου να ξεπεράσει ακόμα και τον ίδιο του τον εαυτό για να κατακτήσει το όνειρό του. Πιστεύετε ότι αυτό είναι εφικτό, ειδικά για τους νέους της σημερινής εποχής της κρίσης;


ΑΠΑΝΤΗΣΗ : Προβάλλω μια αλήθεια. Ο άνθρωπος κρύβει μέσα του απίστευτη δύναμη. Είμαι οπαδός της ρήσης, "όπου υπάρχει ένα θέλω υπάρχει και ένα μπορώ". Δεν είναι η πρώτη φορά στην ιστορία της που η ελληνική κοινωνία βιώνει μια κρίση. Φυσικά κάθε εποχή αντιμετωπίζει διαφορετικές καταστάσεις. Σε περιόδους κρίσης αναπόφευκτα πραγματοποιείται ένας επαναπροσδιορισμός αξιών που αρκετές φορές μπορώ να πω ότι είναι και γόνιμος.

ΕΡΩΤΗΣΗ : Εάν μπορούσατε να πάρετε συνέντευξη από έναν συγγραφέα ποιος θα ήταν αυτός; Ποια θα ήταν η πρώτη ερώτηση που θα του απευθύνατε; 

ΑΠΑΝΤΗΣΗ : Ο Έρνεστ Χεμινγουέη. «Για ποιόν χτυπάει η καμπάνα... σήμερα;»


ΕΡΩΤΗΣΗ : Πιστεύετε ότι το βιβλίο μπορεί ν’ αποτρέψει την κρίση αξιών και αρχών που συνήθως ακολουθεί μια οικονομική κρίση;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ : Πιστεύω στην μόρφωση, στην παιδεία με όλο μου το είναι. Είναι μονόδρομος εάν θέλουμε πραγματικά να ξεπεράσουμε τις κακοτοπιές. 

ΕΡΩΤΗΣΗ : Υπήρξε κάποιο βιβλίο / ποίημα που σημάδεψε τη ζωή σας ή τον τρόπο που σκέφτεστε; Θα θέλατε να μας πείτε ποιο ήταν;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ : Η Ιθάκη και οι Θερμοπύλες του Καβάφη. 


 Η Έλλη Λαμπέτη διαβαζει Καβαφη - Ιθάκη



Θερμοπύλες - Καβάφης


ΕΡΩΤΗΣΗ : Ως μητέρα τι θα συμβουλεύατε τους γονείς, για να μυήσουν τα παιδιά τους στο μαγικό κόσμο των βιβλίων;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ : Τα παιδιά ακολουθούν, τις περισσότερες φορές, τα πρότυπα  που έχουν γύρω τους, τους γονείς, την οικογένεια και τους δασκάλους τους. Δεν υπάρχει μια συγκεκριμένη μέθοδος, υπάρχει μόνο ότι είναι αληθινό. Εάν ένας γονιός αγαπά το διάβασμα το πιο πιθανό είναι να το αγαπήσει και το παιδί του. Και όχι γιατί θα το πιέσει αλλά γιατί θα έρθει φυσικά, με απλό τρόπο, ως μίμηση αρχικά και ως εσωτερική ανάγκη στη συνέχεια.  


ΕΡΩΤΗΣΗ : Ως αναγνώστρια, με ποιο κριτήριο επιλέγετε τα βιβλία που θα διαβάσετε;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ : Η επιλογή... τι ωραία λέξη. Ανήκω μάλλον σε μια μειονότητα, που δεν αγαπά τα πολύχρωμα εξώφυλλα, ούτε το κείμενο στο οπισθόφυλλο. Θεωρώ ότι ένα βιβλίο χρειάζεται χρόνο, είναι άδικο να επιλέγεις μόνο με μια ματιά. Όταν άρχισα να διαβάζω λογοτεχνία, στα μαθητικά μου χρόνια, εκείνος που με μύησε σ’ αυτό τον υπέροχο κόσμο ήταν ο βιβλιοφάγος βιβλιοπώλης. Η επιλογή ποτέ δεν ήταν τυχαία. Πάντα μου πρότεινε, ‘για πάρε αυτό, ρίξε μια ματιά’, ‘αυτό είναι θησαυρός’, ‘να κάθισε και διάβασε για λίγο’. Κι ήταν μια υπέροχη διαδικασία διότι ακόμη και εάν δεν μου άρεσε τελικά, ξεκινούσε ένας διάλογος με επιχειρήματα κι ο καθένας στήριζε τη θέση του.  
Στα φοιτητικά μου χρόνια αγαπούσα να διαβάζω σε μεγάλες βιβλιοθήκες, μια συνήθεια που δεν εγκατέλειψα μέχρι και σήμερα. Στις βιβλιοθήκες νιώθω σαν το σπίτι μου. Επιλέγω το θέμα που θέλω να διαβάσω, βρίσκω τα βιβλία που με ενδιαφέρουν και κάθομαι μαζί με αρκετούς, άγνωστους ανθρώπους και διαβάζω. Είναι υπέροχο διότι μαζί τους παρόλο που δεν γνωριζόμαστε, δεν είμαστε φίλοι, μοιραζόμαστε την ίδια αγάπη, την ίδια στιγμή στον ίδιο χώρο. 
Επιλέγω λοιπόν ένα βιβλίο κυρίως από το θέμα του. Επίσης μου αρέσουν οι παλιές εκδόσεις με εκείνη την ιδιαίτερη, λιτή αισθητική. Το άρωμα του χαρτιού το θεωρώ αναπόσπαστο κομμάτι μιας καλής ανάγνωσης. Όταν χρειάζεται να χρησιμοποιήσω χαρτοκόπτη για τις σελίδες εκεί όλα πια προχωρούν άριστα!

ΕΡΩΤΗΣΗ : Ποιο θεωρείτε ότι είναι το μεγαλύτερο επίτευγμα της ζωής σας;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ : Ακόμη περιμένω να συμβεί...
 





ΒΙΒΛΙΑ ΤΗΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΣ

1. "Γνωριμία με το Ζαγόρι" Εκδόσεις Εφύρα (2011) 



2. "Τα θεριά της Μεσογείου" Εκδόσεις Ωκεανίδα (2014)

ΚΛΙΚ στην εικόνα



"Γεννήθηκε στη Μάλτα και τον λένε Αυγουστίνο. Γεννήθηκε στη Μάνη και τον λένε Γρηγόρη. Κι οι δυο την ίδια νύχτα πήρανε την πρώτη ανάσα, κάτω από τα ίδια αστέρια, το 1645, τότε που ξέσπασε ο πόλεμος ανάμεσα στους Βενετούς και τους Τούρκους... για την Κρήτη... για τον Χάνδακα. Δυο φαινομενικά άσχετοι άνθρωποι, δεμένοι όμως με μια αόρατη αλυσίδα.
Και μια Βενετσιάνα καλλονή γεννημένη από Κρητικό πατέρα.
Ακολουθώντας τις περιπέτειες της ζωής τους μπαρκάρουμε με αστρόμητους Μανιάτες πειρατές, μπαίνουμε σε μεγαλόπρεπα βενετσιάνικα παλάτια, κλεινόμαστε σε σκοτεινά μπουντρούμια της Πόλης και καιγόμαστε στη φλόγα ενός απαγορευμένου έρωτα."


3. "Ο μεγάλος σοφός" Εκδόσεις Ωκεανίδα (2015)

ΚΛΙΚ στην εικόνα


"Εγώ, ο Θεόδωρος, ένας μαθητευόμενος μοναχός, ένας υπάκουος αντιγραφέας, γέννημα της Πόλης, έφυγα κυνηγημένος απ’ τον τόπο μου λίγο πριν πέσει στα χέρια των Οθωμανών, ζωσμένος εννιά χειρόγραφα. Εννιά θησαυρούς που φύλαξα με κίνδυνο της ζωής μου. Αποχαιρέτισα βίαια την αθωότητα της νιότης μου όταν έγινα μάρτυρας ενός αποτρόπαιου φόνου.
Ο Θεός με έστειλε στην Πόλη του Κρίνου, τη Φλωρεντία. Βίωσα την Αναγέννηση δίπλα σε ανθρώπους φωτισμένους κι έγινα το δεξί χέρι των Μεδίκων. Το όραμά τους το ’νιωσα και δικό μου. Δεν αποζήτησα τη δόξα, πορεύτηκα πάντα στις σκιές. Έζησα τη ζωή μου καταπώς την ήθελα. Όλα τα γεύτηκα και το κυριότερο, ερωτεύτηκα. Αγάπησα βαθιά, τα βιβλία και μία γυναίκα. Την Μπιάνκα.
Μα όσο κι αν αγάπησα, πάντα έψαχνα να βρω μια γη να ανήκω. Ταξίδεψα σε πολλά μέρη. Παντού ήμουν ξένος... Μόνο ένας τόπος μ’ αγκάλιασε στοργικά σαν να ήμουν ο χαμένος γιος του. Η Πάτμος.
Η ταραχώδης ζωή ενός Βυζαντινού λογίου της Αναγέννησης που γνώρισε την πραγματική ζωή μέσα από τον έρωτα... Ένα καταπληκτικό μυθιστόρημα βασισμένο σε ιστορικά γεγονότα, ένας ύμνος στον άνθρωπο και στη γνώση."


Διαβάστε την κριτική για το βιβλίο "Ο μεγάλος σοφός"




ΚΡΗΤΙΚΟΥ ΚΑΛΛΙΟΠΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου