27 Μαΐου 2016

Συνέντευξη με τη συγγραφέα και εικονογράφο Μαρίνα Γιώτη!

Με το νέο της βιβλίο με τίτλο "Σκουφοκοκκινίτσα", που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα, η συγγραφέας και εικονογράφος Μαρίνα Γιώτη ήρθε να φέρει μια νέα πνόη στο χώρο του παιδικού βιβλίου, με την εξαιρετική πλοκή που προάγει τη φαντασία των παιδιών αλλα και τις εκφραστικές φυσιογνωμίες των ηρώων της που συναρπάζουν κάθε μικρό αναγνώστη. Μια γλυκύτατη γυναίκα που σε κερδίζει με το χαμόγελο και την ευγένειά της και η οποία μοιράζει, το χρόνο της ανάμεσα στις επαγγελματικές της δραστηριότητες και την υπέροχη οικογένειά της. 
Την ευχαριστώ θερμά που απάντησε με ειλικρίνεια και θέρμη τις ερωτήσεις μου! 
Καλοτάξιδο το νέο της βιβλίο και πάντα επιτυχίες!


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Η Μαρίνα Γιώτη γεννήθηκε στην Αθήνα το 1975. Σπούδασε Marketing και Καλές Τέχνες στο Georgetown University της Washington, DC όπου αποφοίτησε το 1997. Μέχρι το 1999 φοίτησε στο Pratt Institute στη Νέα Υόρκη Σχεδιασμό Οπτικής Επικοινωνίας και Εικονογράφηση από το οποίο αποφοίτησε με τιμητικές διακρίσεις.

Από το 2003 είναι βραβευμένη δημιουργική διευθύντρια και συνέταιρος στην εταιρία συμβούλων marketing Sonar και πρόεδρος στο αθλητικό κέντρο Sunny Sports Club. Έχει τιμηθεί με το John Peter’s Publication Award από το Art Directors Club της Νέας Υόρκης και τα Διεθνή βραβεία Pentawards για τη δουλειά της.

Το 2014 εκδόθηκε το πρώτο της βιβλίο με τίτλο «Η Στιγμούλα» και ακολούθησε «Η Στιγμούλα είναι δυνατή!» έναν χρόνο αργότερα από τις εκδόσεις Διόπτρα.

Περισσότερες πληροφορίες : https://www.dioptra.gr/Suggrafeas/359/Marina-Gioti/



ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ


ΕΡΩΤΗΣΗ : Ποιο ήταν το πρώτο παιδικό βιβλίο που διαβάσατε και χαράχτηκε ανεξίτηλα στη μνήμη σας;  

ΑΠΑΝΤΗΣΗ : Δεν ξέρω αν ήταν το πρώτο, αλλά σίγουρα δεν μπορώ να ξεχάσω το «Κορίτσι με τα σπίρτα» του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν. Ακόμα και σήμερα η ιστορία του με στοιχειώνει.

ΕΡΩΤΗΣΗ : Ποιος ήταν ο πιο κακός ήρωας παιδικού βιβλίου που σας είχε εντυπωθεί στο μυαλό; 

ΑΠΑΝΤΗΣΗ : Ο Lord Voldemort από τα βιβλία του Harry Potter.

ΕΡΩΤΗΣΗ : Σε ποια ηλικία μπήκε η σκιτσογραφία στη ζωή σας; 

ΑΠΑΝΤΗΣΗ : Όπως όλα τα παιδιά ζωγραφίζω από πολύ μικρή. Όσο θυμάμαι τον εαυτό μου κυκλοφορώ με ένα sketchbook και ένα μολύβι. Στο Λύκειο έκανα μαθήματα ζωγραφικής και στην Ν. Υόρκη σπούδασα Οπτική Επικοινωνία και Εικονογράφηση. Οπότε, μάλλον, αυτό που μπορούμε να πούμε είναι ότι, αντιθέτως με τα περισσότερα παιδιά, στην δική μου περίπτωση το σχέδιο απλά δεν βγήκε ποτέ από τη ζωή μου.

ΕΡΩΤΗΣΗ :  Η συγγραφή ενός παιδικού βιβλίου είναι εξαιρετικά δύσκολη καθώς το κοινό που απευθύνεται είναι πιο απαιτητικό και ταυτόχρονα ευαίσθητο. Ποια κατά τη γνώμη σας είναι τα πιο σημαντικά στοιχεία που πρέπει να διαθέτει ένα βιβλίο για μικρά παιδιά; 

Μήνυμα και ευαισθησία. Θεωρώ ότι ο χρόνος που περνάμε με τα παιδιά μας είναι πολύ λίγος και γι’ αυτό θα πρέπει να είναι και ποιοτικός. Συνεπώς και τα βιβλία που τους διαβάζουμε θα πρέπει να έχουν κάτι να πουν, να διδάσκουν, να αφυπνίζουν και να αποτελούν την αρχή για μια εποικοδομητική συζήτηση μαζί τους. Όλα αυτά θα πρέπει να περνάνε με ευαίσθητο τρόπο στα παιδιά που να σέβεται την ηλικία τους.   


ΕΡΩΤΗΣΗ : Ποια ήταν η αφορμή για ν’ ασχοληθείτε με το κλασικό παραμύθι της Κοκκινοσκουφίτσας; 

ΑΠΑΝΤΗΣΗ : Η αφορμή ήταν μια φράση της κόρης μου την πρώτη φορά που είδε μια αλεπού: «Μαμά μια πονηρή αλεπού!» μου είπε. Αυτό με έβαλε σε σκέψεις. Γιατί πονηρή; Είναι όλες οι αλεπούδες πονηρές ή οι λύκοι κακοί; Έτσι άρχισα να σκέφτομαι τα στερεότυπα που υπάρχουν στα κλασικά παραμύθια και πώς αυτά περνάνε ύπουλα και μεθοδικά από γενιά σε γενιά. Με τις εκδόσεις Διόπτρα επιλέξαμε την ιστορία της Κοκκινοσκουφίτσας, γιατί θέλαμε να δείξουμε στα παιδιά να μην παίρνουν οτιδήποτε ακούν ως δεδομένο, αλλά να ψάχνουν την αλήθεια. Για να δουλέψει καλά αυτή η ιδέα θα έπρεπε να πατήσει πάνω σε μια ιδιαίτερα γνωστή ιστορία που όλοι γνωρίζουν καλά. Η «Κοκκινοσκουφίτσα» είναι το ιδανικό παραμύθι γι’ αυτό που θέλαμε να κάνουμε.

ΕΡΩΤΗΣΗ : Τι θέλετε ν’ αποκομίσουν τα παιδιά από την «Σκουφοκοκκινίτσα»; 

ΑΠΑΝΤΗΣΗ : Να αναπτύξουν τη κριτική τους σκέψη και να μάθουν να ερευνούν και να ανακαλύπτουν μόνα τους την αλήθεια.

ΕΡΩΤΗΣΗ : Η ιστορία της Σκουφοκοκκινίτσας θέτει επι τάπητος το θέμα των στερεότυπων με τα οποία μεγαλώνουν τα παιδιά μας στη σύγχρονη εποχή.  Πώς μπορούμε ως γονείς να βοηθήσουμε τα παιδιά μας ν’ απεγκλωβιστούν από αυτά και να καλλιεργήσουν τη δημιουργική τους σκέψη; 

ΑΠΑΝΤΗΣΗ : Θα πρέπει να τους μιλάμε για αυτά τα θέματα και να τα μάθουμε να σκέφτονται μόνα τους. Ένα βιβλίο, όπως επίσης μια παράσταση, είναι ένα πολύ καλό έναυσμα για μια όμορφη συζήτηση με τα παιδιά μας. Το πιο σημαντικό όμως είναι να βελτιώσουμε και τον τρόπο που και εμείς αντιμετωπίζουμε αυτά τα θέματα μέσα στο ίδιο μας το σπίτι. Τα παιδιά μαθαίνουν περισσότερα από τις πράξεις μας παρά από τα λόγια μας. Πρέπει λοιπόν να σκεφτούμε σοβαρά τι είδους πρότυπο θέλουμε να είμαστε για τα παιδιά μας.

ΕΡΩΤΗΣΗ :  Θεωρείται ότι τα παιδικά βιβλία και η ανάλυσή τους ,θα έπρεπε να έχουν σημαντική θέση στο καθημερινό ωρολόγιο πρόγραμμα των σχολείων – τουλάχιστον στο δημοτικό;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ : Βέβαια! Τα παιδικά βιβλία βοηθούν τα παιδιά, μεταξύ άλλων, να αναπτύξουν την φαντασία τους. Με την φαντασία καταφέρνουμε τα μεγάλα άλματα της ανθρωπότητας και δίνουμε λύσεις στα ερωτήματα που μας απασχολούν. Για να βρούμε την λύση πρέπει πρώτα να φανταστούμε ότι μπορεί και να υπάρχει κάτι άλλο εκεί έξω από αυτό που ξέραμε μέχρι σήμερα. 
Νομίζω ότι είναι πιο σημαντικό να μάθουμε στα παιδιά μας να σκέφτονται και να αναζητούν την γνώση εφ’ όρου ζωής από το να τα φορτώσουμε με θεωρητική γνώση σήμερα, που δεν ξέρουμε αν θα τους φανεί ποτέ χρήσιμη. Είναι καλύτερα να φτιάξουμε νεαρούς φυσικούς, περίεργους και με αγάπη για την έρευνα, από το να φορτώσουμε φυσικούς τύπους και θεωρήματα τα παιδιά μας μέχρι να σιχαθούν εντελώς το σχολείο και το διάβασμα.

ΕΡΩΤΗΣΗ :  Η εικονογράφηση των  χαρακτήρων σας χαρακτηρίζεται από την ένταση και την καθαρότητα των χαρακτηριστικών αλλά και των συναισθημάτων των ηρώων. Πόσο σημαντική θεωρείται την εικονογράφηση στα παιδικά βιβλία;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ : Για τα παιδιά μέχρι περίπου την ηλικία των 9 ετών, η εικόνα είναι εξίσου σημαντική με την ιστορία. Τα δυο πρέπει να συμπληρώνονται με αρμονία. Τα παιδιά χρησιμοποιούν την εικόνα για να αντιληφθούν καλύτερα το κείμενο. Αν η εικόνα περιέχει μία πληροφορία που έρχεται σε σύγκρουση με το κείμενο, το παιδί είναι πολύ εύκολο να αισθανθεί σύγχυση και να μπερδευτεί. Είναι μεγάλο πλεονέκτημα, λοιπόν, να έχεις τον έλεγχο και των δυο εργαλείων. Καθ’ όλη τη διάρκεια της εικονογράφησης κόβεις, ράβεις και τελικά φτιάχνεις ένα πιο δυνατό, καλοδουλεμένο βιβλίο. 


ΕΡΩΤΗΣΗ : Ποιος είναι ο πιο αυστηρός κριτής των δημιουργημάτων σας από το στενό σας περιβάλλον;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ : Ο εαυτός μου. Είμαι τελειομανής και προσπαθώ να εξελίσσομαι διαρκώς. Στέλνω το βιβλίο στο τυπογραφείο, όταν πια νιώθω ότι δεν έχω κάτι άλλο να βελτιώσω. Η οικογένεια μου το γνωρίζει αυτό, οπότε με βοηθάει λέγοντας μου την αλήθεια και κάνοντας εποικοδομητική κριτική σε ό,τι φτιάχνω. Δεν είναι αυστηροί μαζί μου, είναι καλοπροαίρετα ειλικρινής. 

ΕΡΩΤΗΣΗ :  Εκτός από τη συγγραφή και την εικονογράφηση, ποιες άλλες αγάπες έχετε;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ : Διαβάζω πολύ και αθλούμαι καθημερινά. Και τα δυο καθαρίζουν και ανανεώνουν το μυαλό μου.

ΕΡΩΤΗΣΗ : Ως μητέρα, με ποιο κριτήριο επιλέγετε βιβλία για την κόρη σας;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ : Ο χρόνος με τα παιδιά μας είναι πολύτιμος. Συνεπώς, θέλω τα βιβλία που διαβάζω στην κόρη μου να έχουν κάτι να πουν. Με ενδιαφέρει το βιβλίο να ανοίγει το μυαλό μας, να μας μαθαίνει κάτι ή να μας βοηθάει να αντιληφθούμε τον κόσμο κάπως διαφορετικά. 

ΕΡΩΤΗΣΗ : Πόσο εύκολο είναι να διαχειρίζεστε σωστά τον χρόνος σας όταν είστε σύζυγος, μητέρα, εργαζόμενη και συγγραφέας; Υπάρχει μαγική συνταγή;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ : Νομίζω ότι ο μόνος τρόπος να ισορροπήσεις όλους αυτούς τους διαφορετικούς ρόλους είναι το καλό πρόγραμμα και οι άνθρωποι γύρω σου να σε συμπληρώνουν και να σε νοιάζονται. Έχω πολύ βοήθεια από την οικογένειά μου και τους συνεργάτες μου. Ο λόγος που την έχω είναι γιατί έμαθα νωρίς να την ζητάω όποτε την χρειάζομαι. Πρέπει εμείς οι γυναίκες κάποια στιγμή να εγκαταλείψουμε τον σύνδρομο της super μαμάς που κάνει τα πάντα και δεν χρειάζεται κανέναν και τίποτα. Το αποτέλεσμα είναι εμείς να φτάνουμε στα όρια της υστερίας και τελικά να απομακρύνουμε αυτούς που μας αγαπάνε και θέλουν να βοηθήσουν.   


ΒΙΒΛΙΑ ΤΗΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΣ

1. "Σκουφοκοκκινίτσα" (2016, Εκδόσεις Διόπτρα)

https://www.dioptra.gr/Vivlio/556/717/Skoufokokkinitsa/


Δύο όψεις μιας ιστορίας σε ένα βιβλίο.
Η διάσημη ιστορία της Κοκκινοσκουφίτσας, όπως την ξέρουμε, αλλά και η ιστορία… αλλιώς, ιδωμένη από μια άλλη οπτική γωνία.

Τι πραγματικά έγινε στο δάσος; Ποιος ήταν τελικά αυτός ο Κυνηγός και πώς βρέθηκε την κατάλληλη στιγμή εκεί για να σώσει την Κοκκινοσκουφίτσα; Ήταν ο Κακός ο Λύκος τόσο κακός όσο νομίζουμε; Τι γύρευε η μικρή Κοκκινοσκουφίτσα μόνη της στο δάσος; Ο δαιμόνιος ρεπόρτερ, Φάνης ο Μπούφος, είναι αποφασισμένος να ανακαλύψει τι κρύβεται πίσω από τις λέξεις του γνωστού παραμυθιού.

Ένα βιβλίο που μιλάει για τον ρατσισμό στα κλασικά παραμύθια, τον σχολικό εκφοβισμό και τη φιλία. Ένα εργαλείο για γονείς και εκπαιδευτικούς που μαθαίνει στα παιδιά να διαβάζουν ανάμεσα στις γραμμές και να αναπτύσσουν την κριτική τους σκέψη.

Γιατί έχει ο καιρός γυρίσματα, αλλά και δυο όψεις τα νομίσματα…


Διαβάστε την κριτική μας για αυτό το συναρπαστικό παιδικό βιβλίο πατώντας ΕΔΩ.

2. "Η Στιγμούλα είναι δυνατή" (2015, Εκδόσεις Διόπτρα)




Μια φορά και έναν καιρό μια μικρή σταγόνα, η Στιγμούλα, είδε από ψηλά ένα πολύ παράξενο χωριό! Σ’ αυτό το χωριό δεν υπήρχε καθόλου νερό, τα παιδιά ήταν θλιμμένα και τα πάντα σκονισμένα. Η Στιγμούλα είναι αποφασισμένη να βοηθήσει να επιστρέψει το χαμόγελο στα πρόσωπα των ανθρώπων. Μα θα χρειαστεί βοήθεια. Σιγά σιγά θα ανακαλύψει ότι η δύναμη που υπάρχει μέσα στον καθένα μας γίνεται πολύ μεγαλύτερη όταν ενώνεται με τη δύναμη των άλλων.
Ένα παραμύθι για την ομαδικότητα και την ανεξάντλητη δύναμη που κρύβουμε όλοι μέσα μας.





ΑΛΛΑ ΒΙΒΛΙΑ ΤΗΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΣ (συγγραφή - εικονογράφηση)





 ΚΡΗΤΙΚΟΥ ΚΑΛΛΙΟΠΗ
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου