Ο Βόλφγκανγκ Χέρντορφ γίνεται γνωστός
στο ευρύ αναγνωστικό κοινό με το βιβλίο του «Βερολίνο, γεια» (Κριτική, 2015), το
οποίο έχει μεταφραστεί μέχρι σήμερα σε 25 γλώσσες και μεταφέρθηκε στη μεγάλη
οθόνη από τον Φατίχ Ακίν. Την ίδια στιγμή όμως που η συγγραφική του καριέρα
απογειώνεται, μια σπάνια μορφή καρκίνου του εγκεφάλου κάνει την εμφάνισή της,
διαλύοντας το όνειρο. Και ενώ παλεύει με σθένος με την ανίατη ασθένεια,
επιχειρεί να αποτυπώσει την περιπλάνηση της ευφυούς και τρελής έφηβης με το
όνομα Ίζα στα σοκάκια της ζωής, σαν μια ύστατη προσπάθεια να διατηρήσει το πνεύμα
του σε εγρήγορση.
ΚΛΙΚ για να διαβάσετε την υπόθεση |
Η Ίζα Σμιτ δεν του είναι άγνωστη.
Εμφανίστηκε σαν διάττοντας αστέρας στο «Βερολίνο, γεια» και τρύπωσε στην καρδιά
του. Όπως και όλων των αναγνωστών. Η καταγραφή της δικής της οπτικής αποτελεί
για τον συγγραφέα ένα προσωπικό στοίχημα το οποίο ξέρει εξ αρχής πως δεν θα το
κερδίσει. Γνωρίζοντας της συνθήκες συγγραφής αυτού του έργου (οι οποίες αναλύονται
σε βάθος στο επίμετρο του βιβλίου), μπορεί να κανείς να συναισθανθεί τη δύναμη
των λέξεων και να κατανοήσει τις αντιφάσεις και τα κενά που προβάλλουν κατά την
αφήγηση.
Το ταξίδι της ηρωίδας με τα πόδια και οι ετερόκλητες συναντήσεις
της με ανθρώπους κάθε είδους, αποτελεί στην πραγματικότητα μια ελεγεία για τη
ζωή και το θάνατο, αντανακλώντας τη συναισθηματική φόρτιση του Βόλφγκανγκ. Η
φιλία συναντά την προδοσία, η πίστη στο Θεό την αμφισβήτηση, η ύλη τη φθορά, το
φως αγγίζει το σκοτάδι. Η λογική αλληλουχία χάνεται μέσα στις παρενέργειες των
θεραπειών και των εγχειρήσεων, μα η αλληγορία των επιμέρους ιστοριών
κατορθώνουν να δώσουν το στίγμα του συγγραφέα. Η σκιαγράφηση αυτού του
συναρπαστικού εφηβικού χαρακτήρα, που έχει απολέσει τα ιδανικά του και ψάχνει
εναγωνίως τη θέση του στη ζωή, πραγματοποιείται άλλοτε με τρυφερότητα και χιούμορ,
και άλλοτε με πικρία και ζοφερά χρώματα.
Οι περιγραφές του Χέρντορφ αλλάζουν ύφος και μορφή ανάλογα
με τις μεταπτώσεις της ψυχολογίας και των σωματικών και πνευματικών του
δυνάμεων. Η φύση αποτελεί σημείο αναφοράς. Οι φράσεις του είναι συχνά κοφτές,
αποφασιστικές, έντονες. Σε προκαλούν να κοιτάξεις την αλήθεια κατάματα και να
στοχαστείς. Η Ίζα είναι το alter ego του. Άδεια, ασήμαντη, περιττή, ευτυχισμένη, νεκρή. Η σκέψη της
μπλέκει συνεχώς σε ατέρμονους κύκλους. Την τραβάει το κενό και ο συγγραφέας προαναγγέλλει
μέσα από την πορεία της το τέλος του. Την έξοδό του από τη ζωή. Αυτοπυροβολείται
τη Δευτέρα 26 Αυγούστου 2013 στις 23 : 15 στην όχθη του καναλιού Χοεντσόλερν.
«Η ευτυχία δεν σε κάνει πότε τόσο ευτυχισμένο όσο σε κάνει
δυστυχισμένο η δυστυχία. Και δεν οφείλεται στο γεγονός ότι η δυστυχία διαρκεί
περισσότερο. Απλά έτσι είναι. Παύση.»
ΚΡΗΤΙΚΟΥ ΚΑΛΛΙΟΠΗ