Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Φόρος τιμής στο κλασικό νουάρ "Πρόσχαροι πολιτσμάνοι" του Γρηγόρη Αζαριάδη


Επανεκτίμηση της παλιότερης έκδοσης «Πρόσχαροι πολιτσμάνοι» του διδύμου που θεωρείται ότι επηρέασε τους συγγραφείς του λεγόμενου «σκανδιναβικού μυθιστορήματος»



Στην τελευταία εν Ελλάδι συνέντευξή του ο Jo Nesbo, απαντώντας σε ερώτηση του γράφοντος επιβεβαίωσε την επίδραση που έχουν στο έργο του οι Per Wahlöö και Maj Sjöwall (Περ Βαλεέ, Μάι Σγιεβάλ). Στην περυσινή επίσκεψή του, σε συνάντησή μας, όπου συμμετείχε ο Πέτρος Μάρκαρης, ο Arne Dahl ομολόγησε επίσης τη μέγιστη επιρροή του ζεύγους των τροτσκιστών Σουηδών σε όλους τους σύγχρονους Σκανδιναβούς αστυνομικούς συγγραφείς. Και ο Henning Mankell υποστηρίζει ότι «δεν υπάρχει αστυνομικός συγγραφέας σε ολόκληρη την Ευρώπη που να μην έχει πάρει στοιχεία από τους Sjowall και Wahloo». Ο τελευταίος, εξάλλου, τους θεωρεί πρωτοπόρους του ρεαλισμού και της αναφοράς στο κοινωνικοπολιτικό περιβάλλον του αστυνομικού μυθιστορήματος. Τρεις λοιπόν από τους κορυφαίους εκπροσώπους της σύγχρονης σκηνής της αστυνομικής λογοτεχνίας αποτίουν φόρο τιμής στους πρωτοπόρους δημιουργούς, αναγνωρίζοντας την τεράστια συμβολή τους στην εξέλιξη του είδους. Κάποιοι κριτικοί μάλιστα θεωρούν ότι οι Sjowall και Wahloo επανακαθόρισαν το είδος και είναι οι δημιουργοί του Nordic noir.


Το ζεύγος των Σουηδών αποφάσισε να γράψει δέκα βιβλία. Ο ένας συμπλήρωνε τον σκελετό της ιστορίας του άλλου. Κάποιοι μελετητές του έργου τους υποστηρίζουν ότι έγραφαν ένα κεφάλαιο ο ένας και το επόμενο ο άλλος. Δέκα βιβλία. Περίπου τριακόσια κεφάλαια, που περιγράφουν τη ζωή, τα έργα και τις διαπροσωπικές σχέσεις των συνηθισμένων, καθημερινών ερευνητών του Εγκληματολογικού Τμήματος της Στοκχόλμης, υπό την ηγεσία του επιθεωρητή Μάρτιν Μπεκ. Ο Μπεκ, ένας συνηθισμένος αστυνομικός, μοναχικός, ελαφρώς αντικοινωνικός, κουρασμένος, με προβλήματα στην οικογενειακή του ζωή, αποτέλεσε μια αρχετυπική φιγούρα, που πολλοί επιτυχημένοι συγγραφείς χρησιμοποίησαν για να χτίσουν τους ήρωές τους... Από τον εκπληκτικό Βαλάντερ του Mankell, μέχρι τον Ρέμπους του Ian Rankin, κι από τον Γελμ της ομάδας Αλφα του Arne Dahl μέχρι τον Χάρι Χόλε του Jo Nesbo.

Φυσικά, οι σύγχρονοι συγγραφείς δεν έμειναν μόνο στα χαρακτηριστικά του Μπεκ, αλλά χρησιμοποίησαν σαν πηγή έμπνευσης (κάποιοι και πηγή διακριτικής αντιγραφής) το σύνολο του έργου των Sjowall και Wahloo.

Τα μυθιστορήματά τους θεωρούνται υποδειγματικά police procedurals. Σε αρκετά έργα τους είναι φανερή η επιρροή των Χάμετ, Τσάντλερ και Σιμενόν. Εγώ θα πρόσθετα και του Ed Mac Bain. Η συγκεκριμένη, όμως, πολιτική τοποθέτηση τους οδήγησε στη μετάλλαξή τους σε μια ιδιαίτερη και μοναδική για την εποχή τους κατεύθυνση, καθώς εισήγαγαν και ανέπτυξαν σε σημαντικό βαθμό το κοινωνικοπολιτικό σχόλιο. Ο Μπεκ και τα άλλα μέλη της ομάδας των αστυνομικών δεν διστάζουν να μιλήσουν για τα προβλήματα της σουηδικής κοινωνίας, που από τη δεκαετία του 1970 αρχίζουν να αναδύονται σαν κορυφή παγόβουνου στη φαινομενικά ήρεμη επιφάνεια της χώρας. Δεν αποφεύγουν να πάρουν θέση. Αντίθετα, τοποθετούνται με θάρρος και παρρησία, ακόμη κι αν αυτό προκαλεί τριβές στις τάξεις της υπηρεσίας τους.

Το πτώμα του αστυνομικού

Οι «Πρόσχαροι πολιτσμάνοι» (Γράμματα, 2016, μτφ. Ευάγγελου Αρμακόλλα) αποτελούν 
ένα ακόμη εξαιρετικό δείγμα του έργου των Sjowall και Wahloo, που περιέχει όλα εκείνα τα στοιχεία που προαναφέραμε. Μια κλασική χειμωνιάτικη νύχτα στη Στοκχόλμη κι ενώ το σύνολο σχεδόν των αστυνομικών δυνάμεων είναι απασχολημένο με την περιφρούρηση ενός μαζικού αντιπολεμικού συλλαλητηρίου, μέσα σ' ένα λεωφορείο που εκτελούσε το προγραμματισμένο του δρομολόγιο βρίσκονται δολοφονημένοι εννιά επιβάτες. Και τα πράγματα αρχίζουν να περιπλέκονται δραματικά, μόλις επιβεβαιώνουν ότι το ένα από τα πτώματα ανήκει σε κάποιον συνάδελφό τους αστυνομικό.

Από την πρώτη στιγμή των ερευνών για την εξιχνίαση αυτής της ομαδικής, αποτρόπαιης δολοφονίας η ομάδα του επιθεωρητή Μπεκ αντιμετωπίζει μεγάλες δυσκολίες στην ανακάλυψη του κινήτρου, που κρύβεται πίσω από αυτό το μακελειό. Ο Μπεκ έχει την προσωπική του θεωρία, η οποία ως συνήθως είναι διαφορετική από την υπόλοιπη ομάδα. Τα στοιχεία έρχονται στην επιφάνεια με το σταγονόμετρο. Η έρευνα προχωράει με βήματα κουτσής χελώνας. Η ομάδα των αστυνομικών έχει σαν μοναδικό όπλο την επιμονή, την υπομονή και τη μεθοδικότητα. Τα πάντα μπαίνουν κάτω από το μικροσκόπιο των ερευνητών. Η παραμικρή πιθανότητα να εντοπίσουν έστω και τα πρώτα στοιχεία, ακόμη και φαινομενικά άσχετες πληροφορίες από άτομα που δεν φαίνεται να έχουν σχέση με την υπόθεση, διερευνώνται εξονυχιστικά και διασταυρώνονται με κάθε πιθανό τρόπο. Αυτή ακριβώς η επιμονή της ομάδας του Μπεκ θα ανταμειφθεί και θα φέρει την πρώτη αχτίδα φωτός στο σκοτεινό τούνελ των ερευνών.

Εδώ, το ζεύγος των συγγραφέων επιδεικνύει πειστικά την πρωτοκαθεδρία του στον χώρο του police procedural, περιγράφοντας τη διαδικασία των ερευνών με μοναδικό, υποδειγματικό τρόπο που αγγίζει τα όρια του κλασικού. Και μην ξεχνιόμαστε... Μιλάμε για ένα μυθιστόρημα, που έχει γραφτεί το 1968! Τα πάντα είναι τοποθετημένα στη σωστή θέση. Σαν κομμάτια ενός τεράστιου παζλ. Κάθε σκηνή, κάθε παράγραφος, κάθε μικρή φράση έχει το δικό της raison d'etre, είναι απόλυτα αναγκαία και απαραίτητη στην εξέλιξη του μύθου. Τίποτε δεν είναι περιττό, τίποτε δεν περισσεύει. Δωρική σχεδόν λιτότητα, που κατά παράδοξο τρόπο μου θυμίζει στο σημείο αυτό γραφή του πατριάρχη του neopolar Jean Patric Manchette. Αυτή άλλωστε είναι η μεγάλη διαφορά των Sjowall και Wahloo. Γράφουν μόνο αυτά που πρέπει, αυτά που έχουν κάποιο συγκεκριμένο ρόλο κι εξυπηρετούν τις ανάγκες της ανέλιξης του μύθου, σε αντίθεση με τους σύγχρονους σκανδιναβούς επιγόνους τους, που προσθέτουν σκηνές, με μεγάλο όντως ενδιαφέρον και σασπένς, χωρίς όμως ουσιαστικά να είναι απαραίτητες στην πλοκή του μυθιστορήματος. Είναι η διαφορά ενός σφιχτού, ρωμαλέου βιβλίου των 220-230 σελίδων από ένα 600 και βάλε...

Κοινωνική κριτική

Με τους αναρχοτροτσκιστές

Σημαντική είναι και η συνεισφορά των Sjowall και Wahloo στην επιμονή και τη συνέπειά τους να καθιερώσουν πρώτοι σε τέτοιο βαθμό την αναφορά στο κοινωνικοπολιτικό περιβάλλον της εποχής. Λόγω της συγκεκριμένης πολιτικής τοποθέτησής τους (είπαμε, ποτέ δεν έκρυψαν τη σύγκλισή τους με τον χώρο των αναρχοτροτσκιστών), ασκούν σκληρή, συνεχή και συνεπή κριτική στα τεκταινόμενα της σουηδικής κοινωνίας και μάλιστα πενήντα χρόνια πριν. Οι ήρωες τους, ο Μπεκ και τα μέλη της ομάδας του, εκφράζονται ανοιχτά και παίρνουν θέση στα κοινωνικά προβλήματα, που ήδη έκαναν την εμφάνισή τους από τη δεκαετία του 1970. Οι «Πρόσχαροι πολιτσμάνοι» αποτελούν ένα υποδειγματικό, κλασικό, μελοπρεπές μέσα στην απλότητά του, αστυνομικό μυθιστόρημα που θεωρώ ότι πρέπει να διαβάσουν όλοι όσοι αγαπούν το συγκεκριμένο είδος. Αναγνώστες και συγγραφείς.

Αναδημοσίευση από το "Βιβλιοδρόμιο" της εφημερίδας "Τα Νέα"

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΨΗΦΙΣΑΤΕ : ΤΟ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΗΣ κας ΜΑΝΤΑ

Καταρχήν ένα μεγάλο μπράβο στα 277 άτομα που τίμησαν την έρευνά μας και απάντησαν με ειλικρίνεια τη γνώμη τους για καθένα από τα βιβλία της κας Μαντά. Οι έρευνες αυτές θα μπορούν στο μέλλον ν' αποτελούν σημείο αναφοράς για κάποιον που ζητάει γνώμη σχετικά με κάποιο από τα βιβλία της !Τα αποτελέσματα κάθε έρευνας θα τα βρίσκεται στην κατηγορία "ΑΠΟΨΕΙΣ ΚΟΙΝΟΥ". Τα αποτελέσματα που βλέπετε στις εικόνες περιέχουν και τα άτομα που δεν έχουν διαβάσει το βιβλίο. Για το λόγο αυτό ακριβώς κάτω από κάθε εικόνα αναγράφω το σύνολο των ατόμων που έχουν διαβάσει το βιβλίο και άρα επι αυτού του συνόλου είναι και τα νούμερα που εκφέρουν άποψη για καθένα από τα βιβλία! Διευκρίνηση : το νέο βιβλίο της κας Μαντά "Μια συγνώμη για το τέλος" κυκλοφόρησε πριν λίγες μέρες οπότε παρουσιάζουμε απλά μια μικρή τάση για το βιβλίο, αλλά σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αποτελέσει κριτήριο για την αγορά του, στηριζόμενοι σε ένα τόσο μικρό δείγμα! Συμφωνα με τα αποτελέσμ

Το 1ο επίσημο teaser από την ταινία "Σκοτεινή Αγάπη" που βασίζεται στο ομότιτλο βιβλίο της Colleen Hoover!

Βγήκε στον αέρα το το 1ο επίσημο teaser από την ταινία "Σκοτεινή Αγάπη" που βασίζεται στο ομότιτλο βιβλίο της Colleen Hoover! Παρακουλουθήστε το :  https://www.youtube.com/watch?v=XtYFba2s2rE " Η Τέιτ και ο Μάιλς δεν θεωρούν τους εαυτούς τους καν φίλους. Το μόνο πράγμα που έχουν κοινό είναι μια αναμφίβολη αμοιβαία έλξη. Συνειδητοποιούν ότι μπορούν να έχουν την τέλεια, χωρίς δεσμεύσεις συμφωνία. Αυτός δε θέλει έρωτες, αυτή δεν έχει τον χρόνο: το μόνο που απομένει είναι το σεξ. Αυτό μπορεί να λειτουργήσει ρολόι, αρκεί η Τέιτ να ακολουθήσει τους δύο κανόνες που θέτει ο Μάιλς: ΜΗ ΡΩΤΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΜΗΝ ΕΛΠΙΖΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ Νομίζουν ότι μπορούν να το διαχειριστούν, αλλά τα πάντα αλλάζουν όταν τα αληθινά αισθήματα μπλέκονται στην εξίσωση. Οι καρδιές διαπερνιούνται.                 Οι υποσχέσεις σπάνε.                     Οι κανόνες παραβιάζονται.                              Η αγάπη γίνεται σκοτεινή. " ΠΗΓΗ :  http:

7 αποφθέγματα του Ναγκίμπ Μαχφούζ που αξίζει να διαβάσετε...

Ο Ναγκίμπ Μαχφούζ γεννήθηκε στις 11 Δεκεμβρίου 1911 στο Κάιρο. Άρχισε να γράφει στα δεκαεφτά του, και το πρώτο μυθιστόρημα, που διαδραματίζεται στην αρχαία Αίγυπτο, εκδόθηκε το 1939. Έγραψε γύρω στα τριάντα μυθιστορήματα και περισσότερα από εκατό διηγήματα, πολλά από τα οποία έγιναν επιτυχημένες ταινίες. Το 1988 η Σουηδική Ακαδημία Γραμμάτων τίμησε τον Μαχφούζ με το Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας για το σύνολο του έργου του. Πέθανε στις 30 Αυγούστου 2006. [ Πηγή : Εκδόσεις Ψυχογιός ] "Μπορείτε να πείτε αν ένας άνθρωπος είναι έξυπνος από τις απαντήσεις του. Μπορείτε να πείτε αν ένας άνθρωπος είναι σοφός από τις ερωτήσεις του". "Σπίτι δεν είναι εκεί που γεννιέσαι. Σπίτι είναι εκεί που όλες οι προσπάθειες σου να ξεφύγεις, σταματούν". "Ο φόβος δεν εμποδίζει τον θάνατο. Εμποδίζει τη ζωή". "Η αγάπη είναι σαν την υγεία. Την παραμελούμε όταν υπάρχει και τη λατρεύουμε όταν τη χάνουμε."