Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

"Μαριονέτες" M.W. Craven, με τη ματιά του Γρηγόρη Αζαριάδη


Είναι αυτό το καλύτερο νουάρ της χρονιάς;
Διαβάσαμε τις «Μαριονέτες» που βραβεύτηκαν με το «Χρυσό στιλέτο», την ανώτερη διάκριση του είδους



Οι «Μαριονέτες» του M.W. Craven (Eκδόσεις BELL, μτφ. Βαγγέλη Γιαννίση) κυκλοφορούν κουβαλώντας την πολύτιμη κληρονομιά του βραβείου CWA GOLD DAGGER ως το καλύτερο αστυνομικό μυθιστόρημα του 2019. Ενα σκληρό, πρωτότυπο και ευφυές βιβλίο με έμφαση στην «καθαρή» αστυνομική πλοκή και τις διαδικασίες έρευνας και εξιχνίασης μιας σειράς ειδεχθών δολοφονιών ενός «εμπνευσμένου» serial killer. Ο τελευταίος, αποκαλούμενος δικαιωματικά και «Πυρπολητής», καίει ζωντανά τα θύματά του στους προϊστορικούς λίθινους κύκλους, στο Λέικ Ντίστρικτ της Βόρειας Αγγλίας. Δεν αφήνει κανένα στοιχείο στον τόπο του εγκλήματος και προκαλεί σύγχυση στους αστυνομικούς. Οταν ανακαλυφθεί το τρίτο στη σειρά απανθρακωμένο πτώμα, στο στήθος του βρίσκεται χαραγμένο το όνομα του ντετέκτιβ Ουάσιγκτον Πόου. Η ηγεσία της αστυνομίας αναγκάζεται να επαναφέρει τον ευρισκόμενο σε διαθεσιμότητα Πόου και να τον συμπεριλάβει στην ομάδα ερευνών. Εκείνος έχει βρεθεί στο μάτι του κυκλώνα, καθώς στο πρόσφατο παρελθόν επέτρεψε τη διαρροή πληροφοριών για κάποιον ένοχο απαγωγής, με αποτέλεσμα ο πατέρας του θύματος να του προξενήσει θανατηφόρες πληγές.

Επιστρέφοντας στην ενεργό δράση, ο Πόου θα τεθεί υπό τις διαταγές της ντετέκτιβ επιθεωρήτριας Στέφανι Φλιν, η οποία παλαιότερα ήταν υφιστάμενή του. Η Φλιν ανήκει στην SCAS, τον Τομέα Ανάλυσης Σοβαρών Εγκλημάτων. Καθώς όμως η SCAS έχει αναλάβει μια άλλη επείγουσα υπόθεση, την ηγεσία των ερευνών θα αναλάβει ο ντετέκτιβ αστυνόμος Ιαν Γκαμπλ της CID, της Διεύθυνσης Διερεύνησης Εγκλημάτων, ο οποίος θα ορίσει τον ντετέκτιβ Κίλιαν Ριντ, παιδικό φίλο του Πόου, ως σύνδεσμο των δύο υπηρεσιών. Η Φλιν θα τοποθετήσει ως συνεργάτιδα του Πόου την Τίλι Μπράντσο, μια αληθινά ιδιοφυή, αλλά και κοινωνικά αδέξια αναλύτρια. Η Μπράντσο με την εκπληκτική ικανότητα ανάλυσης και επεξεργασίας στοιχείων θα συντελέσει σε μεγάλο βαθμό να φέρουν στην επιφάνεια κάποιο ίχνος, που κανείς άλλος δεν μπορεί να εντοπίσει. Κι αυτό θα οδηγήσει τον Πόου στο συμπέρασμα ότι ο ίδιος αποτελεί μέρος του σχεδίου του δολοφόνου.

Οσο η σειρά των θυμάτων του «Πυρπολητή» αυξάνεται, ο Πόου σχηματίζει μια άτυπη ομάδα με μέλη τον εαυτό του και την Μπράντσο κι αρχίζει να λειτουργεί σχεδόν αυτόνομα από την υπόλοιπη ομάδα ερευνών. Οντας λίαν ιδιόρρυθμος χαρακτήρας, χρησιμοποιεί μεθόδους και τακτικές που αρκετές φορές κινούνται στα όρια νόμου και παρανομίας - ενίοτε τα υπερβαίνουν. Ως αποτέλεσμα, οι προϊστάμενοι τον θέτουν εκτός των ερευνών, αλλά το ιδιαίτερο ταλέντο και η επιμονή του Πόου τους αναγκάζει να τον επαναφέρουν, έστω και με κάποιο άλλο καθεστώς. Κι αυτός θα τους δικαιώσει, φέρνοντας πρώτος στην επιφάνεια στοιχεία που οδηγούν στη σύνδεση των δολοφονιών με τις εφιαλτικές πράξεις που είχαν διαπραχθεί πριν από 26 χρόνια στο ορφανοτροφείο Σέβεν Πάινς. Με αποκορύφωμα μια κρουαζιέρα όπου συμμετείχαν ευυπόληπτοι εκπρόσωποι της άρχουσας τάξης, όπου έλαβαν χώρα κακοποιήσεις και αγοραπωλησίες τεσσάρων νεαρών αγοριών. Από το σημείο όπου η έρευνα διεισδύει στο παρελθόν, ο Πόου νιώθει ότι όσο πλησιάζει στην αποκάλυψη της ταυτότητας αρχίζει να καταδύεται σ' έναν σκοτεινό, αποτρόπαιο κόσμο, όπου η δυσωδία των γεγονότων που έχουν βιώσει τα νεαρά θύματα του Σέβεν Πάινς έρχεται σε απόλυτη αρμονία με την οσμή των απανθρακωμένων θυμάτων του «Πυρπολητή». Αυτή όμως η κατάδυση στα ερέβη της ψυχής δεν θα αφήσει τον Πόου άτρωτο, αλλά αντίθετα θα τον υποχρεώσει να βουτήξει και στον μαύρο, προσωπικό του ωκεανό και να βρει εκείνα τα μικρά κομμάτια του παζλ που θα ολοκληρώσουν τον πίνακα της τραυματικής οικογενειακής του ζωής.

Αστυνομική πλοκή

Οι «Μαριονέτες» ξεχωρίζουν από την πληθώρα των αστυνομικών μυθιστορημάτων της εποχής μας. Οπως φαίνεται ο Craven έχει τοποθετήσει ψηλά τον πήχη του στόχου του, καθώς φιλοδοξεί να συνδυάσει τη φόρμα του κλασικού αστυνομικού με ένα δυναμικό, σύγχρονο και ελκυστικό ύφος γραφής. Αυτή η ιδιαιτερότητα ενισχύεται από τη μεγάλη έμφαση που αποδίδει ο συγγραφέας στη σκληρή, καθαρή αστυνομική πλοκή. Οπωσδήποτε υπάρχει στο φόντο το κοινωνικό σχόλιο. Η κριτική που ασκείται στη μεγαλοαστική τάξη και τον τρόπο που κάποια διεφθαρμένα και διεστραμμένα μέλη της επηρεάζουν τη λειτουργία των υποτιθέμενων φιλανθρωπικών ιδρυμάτων είναι πραγματικά δριμύτατη. Αριστοκράτες, στελέχη της κυβέρνησης, επίορκοι αστυνομικοί, μέχρι και κύκλοι της Εκκλησίας παρελαύνουν στη σκηνή της αισχρής εκμετάλλευσης νεαρών αγοριών. Κάποιοι ως πρωταγωνιστές της δράσης και άλλοι ως υπεύθυνοι της συγκάλυψης. Αλλά και στη συγκλονιστική σκηνή της τελικής συνομιλίας / αναμέτρησης του Πόου με τον δολοφόνο, ο συγγραφέας δράττεται της ευκαιρίας να θίξει ένα τεράστιο θέμα, την επιλογή ανάμεσα στη διάθεση για απονομή δικαιοσύνης ή την εμμονή για εκδίκηση. Κι εδώ φαίνεται ότι η απόλυτη κατανόηση του Πόου αγγίζει τα όρια της αποδοχής.

Αποκάλυψη 84 σελίδες πριν από το τέλος!

Το μεγάλο πλεονέκτημα του Craven είναι η πλοκή. Ευφυής, πολύπλοκη έως και δαιδαλώδης με μια ιδιαίτερα επίμονη διαδικασία ερευνών, που φέρνει στην επιφάνεια μικρά στοιχεία μέχρι να συνδυαστούν με αριστοτεχνικό τρόπο και να δείξουν την κατεύθυνση προς την εξιχνίαση των φόνων. Ο Πόου, με την πολύτιμη βοήθεια της εκκεντρικά ιδιοφυούς Μπράντσο, θα πρέπει να περάσει από σκοτεινά μονοπάτια και απειλητικούς προϊστορικούς λίθινους κύκλους και κυριολεκτικά να «πέσει στη φωτιά» μέχρι να ξετυλίξει το κουβάρι και να δει το τέλος.

Εντυπωσιακό επίσης στοιχείο και πολύ σπάνιο σε αστυνομικό μυθιστόρημα, καθώς απαιτεί μεγάλη μαεστρία του συγγραφέα για τον χειρισμό του, αποτελεί η ανακάλυψη του ενόχου σχεδόν 84 σελίδες πριν από το τέλος του βιβλίου! Ενώ κάποιος θα ανέμενε τη δραματική μείωση του ενδιαφέροντος, αντιθέτως ο αναγνώστης μαγνητίζεται και συνεχίζει να διαβάζει με αυξανόμενο ρυθμό. Αν ο Craven έβαλε κάποιο στοίχημα με τον εαυτό του σ' αυτό το σημείο, θεωρώ ότι το κέρδισε πανηγυρικά.

Δυνατό σημείο του συγγραφέα είναι και η σκιαγράφηση των κεντρικών χαρακτήρων του μυθιστορήματος. Ο Ουάσιγκτον Πόου είναι ένας ιδιόρρυθμος αστυνομικός με βαθιά τραύματα από την παιδική ηλικία, καθώς έχει χάσει τη μητέρα του κι η σχέση με τον πατέρα του είναι βαθιά προβληματική. Ενεργεί πάντα αυτόνομα, εκτός του πλαισίου της ομάδας και οι μέθοδοι που χρησιμοποιεί είναι τουλάχιστον αμφιλεγόμενες, λόγω της απόλυτα προσωπικής άποψής του περί δικαιοσύνης. Μαζί με τη λαμπρά ιδιοφυή και κοινωνικά περίπου απροσάρμοστη αναλύτρια Τίλι Μπράντσο δημιουργεί ένα εντελώς ιδιόρρυθμο, αλλά και τελικά αποτελεσματικό, ζευγάρι ερευνητών, που προβλέπω να έχει μακρά καριέρα. Η μετάφραση του γνωστού συγγραφέα Βαγγέλη Γιαννίση είναι απόλυτα αρμονική με το ύφος του συγγραφέα και συντελεί στην απόλαυση του κειμένου.

Γρηγόρης Αζαριάδης
Αναδημοσίευση από το "Βιβλιοδρόμιο" της εφημερίδας "Τα Νέα"

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΨΗΦΙΣΑΤΕ : ΤΟ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΗΣ κας ΜΑΝΤΑ

Καταρχήν ένα μεγάλο μπράβο στα 277 άτομα που τίμησαν την έρευνά μας και απάντησαν με ειλικρίνεια τη γνώμη τους για καθένα από τα βιβλία της κας Μαντά. Οι έρευνες αυτές θα μπορούν στο μέλλον ν' αποτελούν σημείο αναφοράς για κάποιον που ζητάει γνώμη σχετικά με κάποιο από τα βιβλία της !Τα αποτελέσματα κάθε έρευνας θα τα βρίσκεται στην κατηγορία "ΑΠΟΨΕΙΣ ΚΟΙΝΟΥ". Τα αποτελέσματα που βλέπετε στις εικόνες περιέχουν και τα άτομα που δεν έχουν διαβάσει το βιβλίο. Για το λόγο αυτό ακριβώς κάτω από κάθε εικόνα αναγράφω το σύνολο των ατόμων που έχουν διαβάσει το βιβλίο και άρα επι αυτού του συνόλου είναι και τα νούμερα που εκφέρουν άποψη για καθένα από τα βιβλία! Διευκρίνηση : το νέο βιβλίο της κας Μαντά "Μια συγνώμη για το τέλος" κυκλοφόρησε πριν λίγες μέρες οπότε παρουσιάζουμε απλά μια μικρή τάση για το βιβλίο, αλλά σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αποτελέσει κριτήριο για την αγορά του, στηριζόμενοι σε ένα τόσο μικρό δείγμα! Συμφωνα με τα αποτελέσμ

Το 1ο επίσημο teaser από την ταινία "Σκοτεινή Αγάπη" που βασίζεται στο ομότιτλο βιβλίο της Colleen Hoover!

Βγήκε στον αέρα το το 1ο επίσημο teaser από την ταινία "Σκοτεινή Αγάπη" που βασίζεται στο ομότιτλο βιβλίο της Colleen Hoover! Παρακουλουθήστε το :  https://www.youtube.com/watch?v=XtYFba2s2rE " Η Τέιτ και ο Μάιλς δεν θεωρούν τους εαυτούς τους καν φίλους. Το μόνο πράγμα που έχουν κοινό είναι μια αναμφίβολη αμοιβαία έλξη. Συνειδητοποιούν ότι μπορούν να έχουν την τέλεια, χωρίς δεσμεύσεις συμφωνία. Αυτός δε θέλει έρωτες, αυτή δεν έχει τον χρόνο: το μόνο που απομένει είναι το σεξ. Αυτό μπορεί να λειτουργήσει ρολόι, αρκεί η Τέιτ να ακολουθήσει τους δύο κανόνες που θέτει ο Μάιλς: ΜΗ ΡΩΤΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΜΗΝ ΕΛΠΙΖΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ Νομίζουν ότι μπορούν να το διαχειριστούν, αλλά τα πάντα αλλάζουν όταν τα αληθινά αισθήματα μπλέκονται στην εξίσωση. Οι καρδιές διαπερνιούνται.                 Οι υποσχέσεις σπάνε.                     Οι κανόνες παραβιάζονται.                              Η αγάπη γίνεται σκοτεινή. " ΠΗΓΗ :  http:

7 αποφθέγματα του Ναγκίμπ Μαχφούζ που αξίζει να διαβάσετε...

Ο Ναγκίμπ Μαχφούζ γεννήθηκε στις 11 Δεκεμβρίου 1911 στο Κάιρο. Άρχισε να γράφει στα δεκαεφτά του, και το πρώτο μυθιστόρημα, που διαδραματίζεται στην αρχαία Αίγυπτο, εκδόθηκε το 1939. Έγραψε γύρω στα τριάντα μυθιστορήματα και περισσότερα από εκατό διηγήματα, πολλά από τα οποία έγιναν επιτυχημένες ταινίες. Το 1988 η Σουηδική Ακαδημία Γραμμάτων τίμησε τον Μαχφούζ με το Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας για το σύνολο του έργου του. Πέθανε στις 30 Αυγούστου 2006. [ Πηγή : Εκδόσεις Ψυχογιός ] "Μπορείτε να πείτε αν ένας άνθρωπος είναι έξυπνος από τις απαντήσεις του. Μπορείτε να πείτε αν ένας άνθρωπος είναι σοφός από τις ερωτήσεις του". "Σπίτι δεν είναι εκεί που γεννιέσαι. Σπίτι είναι εκεί που όλες οι προσπάθειες σου να ξεφύγεις, σταματούν". "Ο φόβος δεν εμποδίζει τον θάνατο. Εμποδίζει τη ζωή". "Η αγάπη είναι σαν την υγεία. Την παραμελούμε όταν υπάρχει και τη λατρεύουμε όταν τη χάνουμε."